02.10.2012

Să-nvăţăm etnografia...Folosind doar poezia



Etnografia

Dragii mei copii vioi
Azi am să vă-nvăţ pe voi
Un pic de etnografie,
Folosind o poezie.
Dacă zici "etnografie",
Ar fi bine să se ştie
Că-i un termen de la greci
Introdus în două teci: 
Într-una e „ethnos”, care, 
Înseamnă „popor” sau popoare”;
Cealaltă „graphos” se scrie
Semnificând „a descrie”.
Daţi-mi voie să le leg,
Să formez cuvânt întreg...
„Ethno-graphos” e legat, 
„Etnografie” de pronunţat.
Pe-nţelesul tuturor, 
„Descrierea popoarelor”.
În cazul nostru, se ştie, 
Poporul român se descrie:
Obiceiuri, locuinţe,
Aşezări, port şi credinţe,
Meşteşuguri, ocupaţie
Şi putere de creaţie;
Instalaţii populare...
Poporul de toate are.
Din popor provin şi eu
Iar la voi e gândul meu;
De aceea v-am scris vouă,
Aseară, până la nouă, 
Poezii cu-nvăţăminte
Pentru orice copil cuminte.
Vreau ca voi să le citiţi,
Multe lucruri nu le ştiţi...
Dar citind cartea de faţă
Veţi vedea câte vă-nvaţă!


Petre Tereşcenco (Muzeograf)

(Să-nvăţăm etnografia...Folosind doar poezia)

(Carte pentru copii cu dorinţă de cunoaştere) - MNSDG


Niciun comentariu: